Skip to main content
  • Op werkdagen voor 12.00 uur besteld volgende werkdag geleverd!
  • Geen borg
  • Scherpe prijzen dankzij eigen afvalverwerking
  • Bestellen zonder account mogelijk
  • All-in prijzen

Afval scheiden doet u niet alleen bij u thuis. Ook op werkplekken is het belangrijk om te letten op afval scheiden, want daar wordt ook dagelijks veel weggegooid. Als werkgever heeft u een extra verantwoordelijkheid om erop toe te zien dat dit ook goed gebeurt, want sommige afvalstromen moeten verplicht apart worden ingezameld. Wij hebben enkele zaken op een rijtje gezet die voor zowel werkgevers als werknemers nuttig kunnen zijn.

Waarom is afval scheiden belangrijk?

Afval scheiden op kantoor is om verschillende redenen belangrijk. Ten eerste is het beter voor het milieu. Wanneer afval op de juiste manier wordt gescheiden, kan het makkelijker hergebruikt worden. Zou u uw afval niet scheiden, dan komt het op een grote hoop terecht en moet het worden verbrand. Bij dit proces komen onder andere CO2 en andere stoffen vrij die een negatief effect hebben op het milieu. Wanneer we in plaats daarvan ervoor kiezen om afval goed te scheiden en te recyclen, besparen we in de eerste plaats op grondstoffen en wordt het voorkomen dat er schadelijke stoffen worden uitgestoten.

Tips om afval te scheiden op kantoor

Er zijn verschillende manieren waarop afvalscheiding op kantoor goed kan verlopen. Ten eerste is het aan te raden om werknemers aan te moedigen om te letten op de hoeveelheid afvalproductie. Ten tweede is het belangrijk om het voor werknemers mogelijk te maken om afval goed te scheiden.

Wanneer u werknemers wilt aanmoedigen om zelf actief bezig te zijn met afval scheiden, kunt u daar een paar dingen aan doen. U kunt bijvoorbeeld werknemers erop wijzen dat ze geen plastic zakje moeten meenemen, maar in plaats daarvan een duurzaam alternatief. Moedig ook aan om een eigen drinkfles mee te nemen of zorg voor voldoende koppen, mokken en glazen waar personeel gebruik van kan maken.

Zoals we al zeiden is het ook belangrijk om te zorgen voor voldoenden faciliteiten om afval te scheiden. Zorg bijvoorbeeld dat er genoeg plekken zijn waar spullen kunnen worden weggegooid. Toiletten, kantines en kantoorruimtes zijn de plekken in het kantoorgebouw waar u te maken krijgt met de meeste troep, dus het is handig om daar in ieder geval een bak neer te zetten. Zorg er ook voor dat werknemers weten waar de prullenbakken staan en welk afval u erin mag deponeren. U kunt met afbeeldingen en symbolen duidelijk maken welke bak bedoeld is voor plastic, gft, papier of restafval.

Wat is bedrijfsafval?

Wat mag allemaal tot bedrijfsafval worden gerekend? Op kantoor kunt u met verschillende soorten afval te maken krijgen, denk bijvoorbeeld aan theezakjes, koffieprut, oud papier, plastic verpakkingen van kantoorartikelen, pennen, enzovoort. In dat geval heeft u al te maken met 3 afvalstromen, namelijk plastic, papier en restafval. Bij plastic afval op kantoor moet u vooral denken aan verpakkingen van etenswaren en kantoorartikelen.

Afval scheiden met Afvalcontainers Zuid-Holland

Wilt u ervoor zorgen dat uw kantoor schoon blijft en er sprake is van afvalscheiding? Wanneer u bezig bent met een grote opruiming of verbouwing van het bedrijfspand raden we u bijvoorbeeld aan om een container te huren voor de juiste afvalstroom zodat u op de juiste manier uw afval kunt storten. Een grofvuil container of puincontainer zou in dat geval goed van pas komen. Wilt u meer weten over de mogelijkheden? Neem dan contact met ons op.